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« Il y a moins de choses visibles que d’invisibles. »
Proverbe turc

La première chose que l’on remarque à Cerbère, et la première chose dont on ait envie de parler, c’est l’acoustique de la salle. Mais il faut se retenir un peu et présenter d’abord ces rencontres : car « Cerbère se mérite », comme le vantent les brochures touristiques. Se mérite parce que c’est un peu loin, que la route sinue longtemps avant de parvenir à cet arc de maisons posées les unes sur les autres dans une crique, à quatre kilomètres de la frontière espagnole, sur la Méditerranée. Il y a bien quelque chose du hasard extraordinaire au fait de venir chercher là images et films, hors de toute actualité(…). Ces images rencontrées font à leur tour la rencontre de quelque chose qui les transcende – l’acoustique, oui. Car cette salle unique, c’est celle du Belvédère, posé sur une falaise, hôtel en forme de fer à repasser ou de coque de bateau. Il est bâti au bord des voies ferrées qui lui filent aux pieds, une cinquantaine de mètres en contrebas. Aujourd’hui la peinture s’en est allée, le bâtiment perd son crépi, sauf à la proue, repeinte en blanc de fraîche date. La salle de projection, elle, n’a pas changé, sorte de théâtre à l’italienne au plafond immaculé, assez haut. Aux murs de la salle de réception, dessins décatis, jaune écorché de blanc, on dirait Pompéi. Un peu Shining aussi, et ses fantômes. A raison : la salle de cinéma, les sièges sur lesquels nous sommes assis, sont d’époque, et l’époque, c’est 1928 – soit celle des fantômes du film de Kubrick. (…)

La primera cosa que es remarca a Cervera, i la primera cosa de la qual tenim ganes de parlar, és l’acústica de la sala. Però cal contenir-se una mica i d’antuvi presentar aquestes trobades: Perquè “Cervera es mereix”, com ho lloen els llibrets turístics. Es mereix perquè és un xic lluny, que la carretera és sinuosa durant molt de temps abans d’arribar en aquest arc de cases posades les unes damunt les altres en una caleta, a quatre quilòmetres de la frontera espanyola, al Mediterrani. Hi ha ben bé alguna cosa de la ventura extraordinària al fet de venir-hi buscar imatges i pel·lícules, fora de tota actualitat (…). Aquestes imatges trobades fan elles també el trobament d’alguna cosa que les transcendeix – l’acústica, això sí. Car aquesta sala única és la del mirador, posada damunt un penya-segat, hotel en forma de planxa o de buc de vaixell. És edificat a la vora de les vies fèrries que li filen als peus una cinquantena de metres de dalt a baix. Avui dia la pintura se n’ha anat, l’edifici està perdent el seu arrebossat llevat a la proa repintada de blanc des de fa poc. Al contrari la sala de projecció no ha canviat, mena de teatre a l’italiana, al sostre immaculat, prou alt. A les parets de la sala de recepció, es pot veure dibuixos revellits, de color groc escorxat de blanc, hom diria Pompeia. Una mica Shining també, i els seus fantasmes. A just títol: la sala de cinema, els seients en els quals estem seguts són d’època, i l’època és el 1928 – o sigui la dels fantasmes de la pel·lícula de Kubrick. (…)

Camille Brunel – Independancia

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